LAATSTE UPDATE 15/02/2021
We merken dat er heel wat vragen rijzen omtrent het huren van onze zalen tijdens (en na) deze coronaperiode. Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Net zoals de coronacrisis en de aanpak ervan, zullen de richtlijnen ook regelmatig wijzigen.
- In onze socio-culturele infrastructuur zijn momenteel geen activiteiten toegelaten tot 1 april 2021. Enkel bloedinzamelingen, bijeenkomsten van zelfhulpgroepen en activiteiten voor -12-jarigen (onder strikte voorwaarden) kunnen blijven plaatsvinden.
- Organiseer je een publieksactiviteit tussen 1 januari 2021 en 30 juni 2021? Voeg dan steeds een ingevuld CERM toe aan je zaalaanvraag.
- Het dragen van een mondmasker is verplicht.
- Het aanbieden van drank- of etenswaren is momenteel verboden.
In de cultuursector wordt gewerkt met kleurencodes, die telkens de ernst van de situatie en bijhorende maatregelen voor de sector vastleggen. Sinds 24 oktober geldt code rood.
Als zaalhuurder dien je steeds de veiligheidsrichtlijnen na te leven. Hanteer daarbij 10m² per persoon. Doe een mondmasker aan en was/ontsmet regelmatig de handen.
Capaciteit zalen
Alle gidsen & info departement cultuur
Coronagids sociaal-cultureel volwassenenwerk en amateurkunsten
Activiteit
In onze socio-culturele infrastructuur zijn momenteel geen activiteiten toegelaten tot 1 april 2021. Enkel bloedinzamelingen, bijeenkomsten van zelfhulpgroepen en activiteiten voor -18-jarigen (tot 10 personen) kunnen blijven plaatsvinden.
Indien de veiligheidsafstanden, de algemene richtlijnen en de relevante protocollen niet nageleefd kunnen worden, kan je activiteit niet doorgaan.
Let op! Voor activiteiten met publiek dien je ook groen licht te krijgen volgens de CERM-tool.
Voor activiteiten met zang of blaasinstrumenten en activiteiten met nauw fysiek contact gelden extra maatregelen die staan beschreven in het basisprotocol cultuur.
Jeugdwerkactiviteiten zijn toegestaan voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar. Deze activiteiten mogen georganiseerd worden voor groepen van maximaal 10 personen, de begeleiders niet meegeteld. Voor jongeren vanaf 13 jaar worden deze activiteiten verplicht buiten georganiseerd. Voor de kinderen tot en met 12 jaar worden deze activiteiten in de mate van het mogelijke buiten georganiseerd. Meer info vind je hier.
Voor ouderen werd een charter opgemaakt. Organisatoren met deelnemers uit deze risicogroep dienen hier rekening mee te houden.
Personen die ziek zijn of de laatste 7 dagen klachten hebben gehad die aan een COVID-infectie doen denken, nemen beter niet deel. Ook als er in de naaste omgeving (partner, gezin) ziekte of ziektesymptomen zijn (geweest), wordt deelname aan de activiteiten afgeraden.
Verenigingen die iets willen verkopen voor het goede doel, kunnen dit veilig doen via de gemeentelijke afhaalpunten. Deze locaties worden gratis ter beschikking gesteld als afhaalpunt voor verenigingen en organisaties:
- Cafetaria OC de Cerf, Kerkstraat 1, Gullegem
- Cafetaria OC De Stekke, Sint-Maartensplein 12, Moorsele
- Ingang CC Guldenberg, Acaciastraat 1, Wevelgem
De afhaalpunten bevinden zich, conform de richtlijnen van de provincie, aan de buitenzijde van het gebouw. Er is altijd een medewerker van de gemeente aanwezig. De organisatie is verantwoordelijk voor het naleven van de geldende coronarichtlijnen. Zo mogen enkel afgewerkte pakketten worden verkocht, verenigingen of organisaties mogen zelf geen pakketten samenstellen.
Verenigingen die gebruik willen maken van een afhaalpunt, doen daarvoor een aanvraag via het online formulier https://www.wevelgem.be/formulieren/afhaalpunt.
Afhaalpunten buiten de gemeentelijke gebouwen, gemeentelijke afhaalpunten zonder toezichter en huis-aan-huisverkopen zijn momenteel niet toegelaten.
Beschikbaarheid lokalen
Dat is mogelijk. Dit dien je wel op tijd door te geven zodat de reservaties aangepast kunnen worden en de techniekers op de hoogte zijn.
Via onze zalenzoeker kan je in onze zalen zoeken op basis van capaciteit, locatie en type zaal. Wanneer je doorklikt op de titels onderaan, krijg je meer gedetailleerde info.
De volgende zalen zijn minstens 60 m2 en zijn geschikt voor repetities:
- Porseleinhallen/Vergaderzaal 3 (leskeuken) (70 m2)
- Oude Pastorie Gullegem (62 m2)
- OC De Stekke vergaderzaal 1 (78m2)
- OC De Stekke vergaderzaal 2/leskeuken (91,64 m2)
- OC de Cerf leskeuken (97 m2)
- Benedenzaal CC Guldenberg (112 m2)
Plaatsbezoeken
Dat is mogelijk, maar wordt het best voldoende vooraf vastgelegd zodat we ervoor kunnen zorgen dat er zeker ook een technieker aanwezig is. Bij een plaatsbezoek houden we steeds de nodige 1,5 meter afstand en krijg je de kans om je handen voldoende te wassen en/of te ontsmetten. Het dragen van een mondmasker is verplicht.
Kostprijs
In de periode van 1 januari 2021 t.e.m. 30 juni 2021 betaal je als zaalhuurder slechts de helft van de normale prijs.
Wanneer je een zaal huurt als afhaalpunt, dan is dit volledig gratis.
Ook het huren van feest- en signalisatiemateriaal is tijdens corona gratis.
Als je activiteit door corona (= overmacht) niet kan doorgaan, dan wordt je gehuurde zaal kosteloos geannuleerd.
Als je activiteit door corona (= overmacht) niet kan doorgaan, dan kan je kosteloos annuleren. Omdat we pas na de activiteit factureren, zal je ook geen rekening toegestuurd krijgen.