Week van de Vrijwilliger

Van 27 februari tot 7 maart 2021 is er terug Week van de Vrijwilliger. Vorig jaar waren er voor de eerste keer verschillende vormingssessies.
Dit jaar zijn er terug vormingssessies, maar deze keer online. Het wordt terug een mix van inspirerende en praktische sessies.

Vanaf 1 februari 2021 kan je online inschrijven voor de gratis sessies.

Vragen? vrijetijd@wevelgem.be of 056 433 481.

Hieronder krijg je een overzicht van de verschillende sessies:

27/02 van 9-10.30 uur: EHBO – Filip Vanbiervliet, Rode Kruis Wevelgem

Tijdens deze EHBO sessie krijg je uitleg over onder andere hoe je wonden moet verzorgen, wanneer moet je 112 bellen, hoe herken je een breuk, beroerte, infarct, … Een zeer praktische uitleg over hoe je iets kan herkennen en wat moet je er mee doen.

De sessie duurt 1 uur en achteraf is er nog ruimte voor vragen

2/03 van 19-22 uur: Lanceer je vereniging op instagram (beginners) – Brecht Vanderstraeten, I like media

Instagram heeft meer dan 1 miljard actieve gebruikers en is één van de snelst groeiende sociale netwerken van het moment. Een meerderheid van de twintigers en dertigers in Vlaanderen gebruikt het actief.
Ook voor jouw vereniging biedt deze app om foto's en video's te bewerken en te delen heel wat mogelijkheden. In deze opleiding voor starters zetten we je op weg om gelanceerd te geraken.
Brecht Vanderstraeten (I Like Media) laat je kennismaken met de wondere wereld van filters, hashtags en stories. De nadruk op praktische kennis. Via webinar krijg je een demo van de knoppen en functies van het medium. Deze vorming is voor echte beginners. Je moet bij wijze van spreken de app nog installeren.

Timing: 2,5 à 3 uur demo met ruimte voor pauze en interactie

3/03 van 19.30-22 uur: Organiseer je vereniging online – Kristof D’hanens, I like media

Door de uitbraak van het coronavirus is ook jouw vereniging verplicht om digitaler te gaan werken. Met welke tools kun je overleggen en online contact houden met je leden? Hoe maak en verspreid je efficiënt een verslag online? Hoe brainstorm je? En hoe volg je digitaal to-dolijsten op?
Kristof D'hanens (I Like Media) zet een pak handige tools, apps en websites op een rijtje en geeft je uitgebreid de kans om al je vragen af te vuren.

Timing: 1u demo, 1u ruimte voor eventuele vragen

4/03 van 19.30-22 uur: De funfactor in vrijwilligerswerk – Vrijwilligerswerk werkt

Meer dan ooit zijn Vlamingen bereid om zich te engageren als vrijwilliger.
We zien daarenboven binnen de huidige Coronatijden dat heel wat mensen voor het eerst bereid zijn een steentje bij te dragen.
Eén belangrijke voorwaarde echter, ze willen er voldoening aan hebben. En als het even kan ook plezier.
Vrijwilligers laten zich niet meer onvoorwaardelijk en voor het leven binden aan organisaties.
Ze gaan permanent op zoek naar de plaats waar het leuk is én waar ze zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen om een bijdrage te leveren.
Beleving is ‘het’ begrip dat meer en meer zijn intrede doet in onze samenleving.
Wat kunnen we daar dan mee in het vrijwilligerswerk?

In deze sessie nemen we geen genoegen met tevreden vrijwilligers, we maken werk van zeer tevreden vrijwilligers.
Wanneer De Efteling dit kan binnen zijn park, dan kunnen we hieruit leren en kijken hoe we enkele concrete principes die noch tijd noch geld kosten kunnen toepassen.

Een sessie waarin we vanuit enkele concrete tips werken aan trots, goesting, beleving, kortom: people management.
Belangrijke inzichten voor nu, en zeker ook van zodra het verenigingsleven opnieuw op gang komt.

6/03 van 9-12 uur: Omgaan met kritiek – Linda Accou

Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen, zeker als je je belangeloos inzet als vrijwilliger kan dit hard aankomen. We voelen ons gekwetst, niet gezien in onze inzet, machteloos. 

Maar ook zelf kritiek geven vinden we niet gemakkelijk. Wat als de ander boos wordt, en hoe zeg ik het dan?

Ik deze workshop staan we stil bij zowel kritiek geven als kritiek krijgen: hoe zeg ik het als ik met iets zit, als iets mij ergert? Hoe reageer ik op opmerkingen of kwaadheid van de ander? En moet kritiek altijd uitgesproken worden ? 

Om deze online workshop zoveel mogelijk af te stemmen op concrete situaties van de deelnemers zou het fijn zijn als deelnemers concrete cases op voorhand doorgeven. Deze kunnen dan (anoniem) verwerkt worden in de workshop. 

Naast een inleiding wordt zeker ruimte voorzien voor interactie en bespreken van eigen voorbeelden 

Vrijwilliger worden

Het sociaal huis en de gemeente hebben voor hun dienstverlening heel wat (vrijwillig) helpende handen nodig om bijvoorbeeld boodschappen te doen, maar ook om de cafetaria uit te baten of computerassistentie te geven, speelpleinwerking in de vakantie...